De ICT-sector zal de komende jaren waarschijnlijk blijven groeien en veranderen. Bedrijven zullen dan ook nood hebben aan ICT experten die mee zijn met de laatste ontwikkelingen.
Als ICT-freelancer is het belangrijk om te blijven evolueren en in dit artikel bespreken we een paar aspecten die hierbij kunnen helpen :
Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in jouw specifiek vakgebied
Als ICT-freelancer zal je ongetwijfeld een focus hebben op een bepaald ICT vakgebied. Het is dan ook belangrijk om je in je domein verder te verdiepen en dit kan je makkelijk doen door het volgen van verschillende blogs, nieuwsbronnen, webinars of conferenties. Er zijn veel gratis webinars beschikbaar op websites zoals Udemy, Coursera en LinkedIn Learning.
Daarnaast kan je ook technologie-specifieke webinars volgen: AWS Summit specialiseert zich op cloud computing, Microsoft Ignite verdiept zich in de laatste Microsoft technologieën (waaronder Azure, Dynamics 365, PowerBI) en DevOps Enterprise Summit richt zich op DevOps-praktijken en -processen.
Blijf je vaardigheden ontwikkelen
Als ICT-freelancer is het ook belangrijk om voortdurend je vaardigheden en skills te verbreden om nieuwe kansen te krijgen. Overweeg dus zeker het volgen van cursussen, certificeringen in jouw vakgebied of online trainingen op je kennis bij te werken.
- edX biedt gratis IT cursussen aan van toonaangevende universiteiten over de hele wereld, waaronder Harvard, MIT en Berkeley. Cursussen variëren van introductie tot computer wetenschappen tot geadvanceerde cursussen op het gebied van cyberbeveiliging en software engineering.
- Udacity biedt ook een breed scale van gratis IT-cursussen aan op het gebied van webontwikkeling, machine learning, data- en business analyse en meer.
- Codecademy biedt gratis cursussen aan op vlak van programmeren in verschillende talen, waaronder Python, HTML, CSS en JavaScript.
Blijf je netwerk uitbouwen
Netwerken is ook een belangrijk onderdeel van een succesvolle carrière als ICT-freelancer. Probeer andere professionals in jouw vakgebied te ontmoeten, schrijf je in op online communities en bouw relaties uit met klanten, opdrachtgevers en consultancy bedrijven. Op deze manier blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en opportuniteiten en maximaliseer je ook jouw kansen om op innovatieve projecten binnen jouw vakgebied te werken.